What I've learned form books when I was a girl

6.3.17 PMC 8 Comments


Wiem, że ci którzy nie przeczytali zbyt wiele książek w dzieciństwie lub gdy byli nastolatkami, próbują czasem nadrobić stracony czas, ale nawet tony nowo zakupionych książek, nie będą w stanie dać tego, co książki przeczytane w odpowiednim czasie. Bardzo dużo czytałam będąc dzieckiem, a potem nastolatką, wiele książkowych bohaterek ukształtowało mnie jako człowieka i kobietę. Pepa Pig jest super sympatyczna, ale czy na pewno chcesz aby twoja córka wzorowała się na małej, różowej i sympatycznej śwince z kreskówki?  Może lepiej, aby stała się prawdziwą Bohaterką ...

So che quelli che non hanno letto tanti libri quando erano bambini o adolescenti, provano a recuperare il tempo perso, ma nemmeno tonnellate di libri nuovi gli daranno mai quello che possono dare i libri letti al momento giusto. Leggevo tantissimo da bambina e da adolescente. Tantissime protagoniste dei libri mi hanno formato come persona e donna. Peppa Pig e' molto simpatica, ma sei sicura che vuoi che la tua figlia segua l'esempio di un maialino, un simpatico maiale rosa di un cartoon? Forse e' meglio che diventi una vera Protagonista ...

"The Secret Garden" Frances Hodgson Burnett
Otwórz swoje serce na świat i innych.
Apri il tuo cuore per il mondo e gli altri.

Nadal jestem małą dziewczynką w czerwonym berecie. Mieszkam nieopodal tajemniczej i opuszczonej Villi Isnard, ilekroć mijam to miejsce, mam ochotę przedrzeć się przez drzewne ogrodzenie i dotrzeć przez ogród do drzwi domu. Pyzata i odważna Mary, pomimo mroku panującego w ogrodzie, swoim dobrym sercem zmienia życie chorego, przestraszonego sobą i życiem, rozpieszczonego Collina. Zbawia małego, zamkniętego na siebie i na świat chłopca, a w ogrodzie zaczynają kwitnąć róże ...

Ancora sono una piccola ragazza col cappello rosso. Abito vicino a Villa Isnard, un posto misterioso e abbandonato. Ogni volta che ci passo ho voglia di attraversare il muro fatto di alberi e raggiungere la porta. Rotonda sul viso, la piccola peste Mary, nonostante il buio del posto con il suo buon cuore cambia la vita del malato e viziato Collin che e' spaventato di se stesso e della vita. Salva un ragazzo spaventato e chiuso per se stesso e per il mondo, e nel giardino iniziano a crescere delle rose ...

"Pollyanna" Eleanor H. Porter 
Always look at the bright side of life.

Pollyanna nie jest niepoprawną optymistką, ona po prostu postanawia być szczęśliwa i doceniać wszystko co daje jej życie, nawet jeśli jest to jedna kula. Czasem dużo radości sprawia mi głupota, niewielka rzecz. "Bo ty masz małe wymagania" - usłyszałam kiedyś. "Nie, kochana" - odpowiedziałam, "Piękno jest w oczach patrzącego, a ja chcę pięknie żyć".

Pollyana non e' ottimista, lei decide solo di essere felice e apprezzare tutto che cio' che le manda la vita, perfino se e' un bastone. A volte tanto piacere e gioia mi portanto le piccole cose, le stupidaggini. "Perche' te non hai esigenze" - ho sentito una volta. "No, cara" - ho risposto, "La bellezza e' negli occhi di chi guarda, e io voglio vivere in modo bellissimo".

"A Little Princess", Frances Hodgson Burnett
Bądź silna, mimo wszystko i wszystkich.
Sii forte nonostante tutto e tutti.

Prawda o naturze ludzkiej jest taka, że nie lubimy lepszych od siebie: ładniejszych i mądrzejszych od nas. Sara jest ładną, rezolutną i bogatą księżniczką. W jej klasie jest też samozwańcza księżniczka, głupiutka i próżna, otoczona przez dwór koleżanek, by dodać sobie kurażu dziewusia postanawia skutecznie zatruwać życie Sary, nawet wtedy gdy ta staje się biedną sierotą. Nie wyznaję życiowej zasady, że w grupie jesteśmy silniejsi. Wielkie historie są pisane przez jednostki, nie grupy ludzi. Podczas próby Sara pokazała swoją prawdziwą siłę, trudne warunki życia i samotność nie zmieniły ani jej, ani jej dobrego serca. Wytrzymajcie wszystko i mimo wszystkich. Pewnego dnia przyjdzie do Was "zła królowa" i ze łzami w oczach za wszystko przeprosi ...

La verita' della natura umana e' un po' triste, non ci piace la gente meglio di noi: piu' saggia o piu' carina. Sara e' una carina, intelligente e ricca principessa. Nella sua classe c'e' anche un'altra "principessa", stupida e viziata, circondata dalle sue "amichette" per darsi coraggio bruttina e amara "reginetta". Decide di avvelenare la vita di Sara, perfino quando quella diventa povera e abbandonata. Non condividere il pensiero che nel gruppo siamo piu' forti. Le grandi storie sono scritte da una persona sola, non dal gruppo. Durante la vera prova, Sara ha mostrato la sua vera forza, le difficili condizioni della vita e la solitudine non hanno cambiato ne' lei, ne' il suo cuore. Resistete a tutto e a tutti. Un giorno verra' da Voi la regina cattiva e con le lacrime agli occhi Vi chiedera' scusa.  

Anne of Green Gables, Lucy Maud Montgomery
Nie przestawaj marzyć.
Non smettere di sognare.

Całą serię o Ani z Zielonego wzgórza czytałam kilka razy, widziałam też jej wszystkie adaptacje filmowe. Wiele można zabrać od czerwonowłosej Ani, której wyobraźnia pomagała przetrwać wszystko. Zakochana w życiu, niepewna siebie sierota, z czasem staje się piękną, twórczą i dowcipiną kobietą, która tańczy w deszczu i kocha życie. Wyobraźnia, przez którą Ania cierpiała jako dziecko, bo wyobrażała sobie za dużo, przekształciła w swój atrybut i twórczą broń. Do końca swojego życia nie przestawała marzyć, a potem te marzenia wcielała w życie.

Tutta la serie di Anna dalle colline verdi l'ho letta parrecchie volte, ho visto anche tutte le rappresentazioni al cinema. Si puo' prendere tantissimo dalla ragazza con i capelli rossi, alla quale la sua immaginazione salva la vita. Innamorata della vita, insicura orfana, con il tempo diventa una bella, consapevole donna con il senso dell'umorismo, che sa ballare nella pioggia e ama la vita. La sua immaginazione, per colpa della quale soffriva tantissimo da ragazzina, perche' si immaginava troppo, si trasforma in un suo atributto e diventa un'arma creativa. Fino alla fine della sua vita non smette di sognare, per dopo realizzare questi sogni. 

Pippi Longstocking, Astrid Lindgren
Życie bez poczucia humoru jest niewiele warte.
La vita' senza senso dell'umorismo non vale niente.

       Mój pierwszy piórnik miał wizerunek uśmiechniętej od ucha do ucha, małej Pippi z dwoma warkoczykami, być może również dlatego odważnie i bez strachu minęły mi lata szkoły podstawowej, choć nie zawsze było łatwo. Pippi w swoich ekstrawaganckich skarpetach zawsze staje po stronie słabszych, obnaża cynizm i hipokryzje dorosłych swoim szczerym i prawdziwym poczuciem humoru. Nie udaje, że jest zabawna, ona jest taka naprawdę ...

La mia prima custodia per la scuola aveva l'immagine di Pippi sorridente con due codine. Forse anche grazie a questo il tempo delle mie elementari l'ho passato senza paura e con coraggio, anche se non sempre e' stato facile. Pippi nelle sue colorate calze lunghe e stravaganti difende sempre i piu' deboli, mostra il cinismo e l'ipocrisia degli adulti con il suo sincero senso dell'umorismo. Non fa finta d'essere buffa, lo e' davvero ...

Do następnego, Kobietki duże i małe!:)
A presto, Donne grandi e piccole!:)

;)

8 comments:

  1. Zrobiłaś mi wielką przyjemność :):) Te wszystkie książki to moje ulubione z dzieciństwa, ale i teraz często do nich wracam. Wywarły na mnie wielki wpływ.Cudne okładki, szczególnie spodobał mi się Tajemniczy ogród.Fotka z dzieciństwa przeurocza. Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Super, cieszę się.Ja poprosiłam rodziców aby przysłali mi te książki z dzieciństwa, których nie wzięłam od razu ze sobą, teraz są ze mną na ziemi włoskiej, przypominają mi kim jestem ... pozdrawiam i dziękuję za odzew:)

      Delete
  2. To też moje ukochane książki, mają kartki prawie osobno od częstego czytania.Gdy przeczytałam je dawno temu pierwszy raz byłam pod wielkim wrażeniem, a teraz wracam do nich z przyjemnością. Fajna fotka:)Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)) Bo my wszyscy, tak naprawdę jesteśmy do siebie podobni ... pozdrawiam serdecznie!:)

      Delete
  3. Ja ze wstydem muszę przyznać, że jako mała dziewczynka niewiele czytałam, na szczęście dużo czytała mi moja mama . Dopiero w wieku 12 lat, kiedy z własnej woli przeczytałam książkę "Ten obcy" Jurgielewiczowej poczułam jaką przyjemność daje czytanie książek . Dlatego po krótkim czasie przeczytałam kontynuację tej powieści . Teraz jako dorosła osoba czytam dużo więcej, choć i tak ciągle za mało :) Książki są ważnym elementem mojego życia, ale ostatnio przestałam je recenzować na swoim blogu, bo przeszłam mały kryzys i zwątpienie . Teraz powoli wracam do pisania, które może nie jest doskonałe, ale daje dużo satysfakcji :) Pozdrawiam :)

    ReplyDelete
  4. Wszystkie kochalysmy sie w Tym Obcym ... ;) jestem pewna ze jestes dla siebie za surowa z opinia na swoj temat dot.ksiazek ... :))) nie poddawaj sie z blogiem. nigdy nie wiesz kto i kiedy na niego trafi piamietaj, ze nie na wszystkim trzeba zarabiac pieniadze i warto dbac o seoje hobby:)pozdr i bede do ciebie zagladac!pmc

    ReplyDelete
  5. Do pokazanych i wymienionych książek dodam jako ulubioną jeszcze Dzieci z Bullerbyn i fajna lista się zrobiła Niech żałuje ten kto nie czytał. Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. To prawda i wiele innych, w tym poście skupiłam się tylko na "dziewczynkach";) pozdrawiam

      Delete