Toscana Granducale

18.1.17 PMC 2 Comments


Znam książeczki, książki i księgi. Ostatnio wydaje się też publikacje, dumnie nazywane książkami z fatalnie zaprojektowanymi okładkami. W książce ważna jest nie tylko treść, ale też cały "design": materiały z jakich jest wykonana: okładka, grzbiet, rodzaj papieru. Na studiach, na specjalizacji edytorskiej, nadotykałam i nawąchałam się wiele książek. Jedną nawet stworzyłam, ale ponieważ nie byłam zadowolona z efektu, nie poddałam jej ocenie, co miało potem swoje następstwa. Być może mam za wysokie wymagania wobec siebie, a być może wolę usunąć się w cień, niż prezentować się z czymkolwiek, szczególnie jeśli chodzi o książki. Mam do nich wielki szacunek.

Conosco libretti, libri e libroni. Ultimamente si possono incontrare anche pubblicazioni con delle copertine progettate malissimo spudoratamente chiamate con la parola "libro". Nel libro e' importante non solo il testo, ma anche tutto il "design": i materiali dai quali e' fatto, la copertina, la schiena, il tipo di carta. All'Universita' sulla specializazione editoriale ho toccato e annusato migliaia di libri. Ne ho perfino creato uno, ma non l'ho sottoposto ad un giudizio professionale, perche' non ero contenta del risultato. Ovviamente la mia azione ha causato delle conseguenze. Forse sono troppo esigente verso me stessa, o forse preferisco rimanere nell'ombra piuttosto che presentarmi con una cosa qualsiasi, specialmente se si parla di un libro. Ho troppo rispetto per i libri.

Gdy miałam 10 lat, w filmie "Niekończąca się opowieść" najbardziej podobała mi się tajemnicza książka, która wciągnęła głównego bohatera i przenosiła go w inny wymiar. Była to ogromna, ciężka i piękna księga. Podobna znajduje się w moim domu i opowiada o ziemii na której teraz mieszkam. To "Toscana Granducale" ...

Quando avevo 10 anni, nel mio film preferito "Never ending story" piu' di tutto mi piaceva il libro misterioso, che coinvolgeva il protagonista e lo spostava in un'altra dimensione. Era un enorme, pesante e bellissimo librone. Uno simile si trova a casa mia e racconta della terra dove abito adesso: "Toscana Granducale" ...


Ta księga to antyk, gratka dla niejednego kolekcjonera. Jak każdy tego typu przedmiot ma swój certyfikat. Jest piękna: ma okładkę wybijaną skórą, jest wydrukowana na czerpanym papierze. Księga ukryta jest w drewnianym pokrowcu, który od wewnątrz jest podbity zamszem. 

E' un libro antico, una perlina per i collezionisti. Come ogni oggetto di questo tipo e' certificato. E' bellissimo: ha la copertina fatta di  pelle e le pagine sono fatte di carta fatta a mano. Questo librone e' nascosto in una scatola di legno e velluto. 

 A co znajduje się w środku? Historia Toskanii, większych i mniejszych miasteczek (znalazłam również moje!:), stare mapy, kolorowe ilustracje oraz wiele rycin przedstawiających toskańskie życie codzienne ...

Cosa ci si puo' trovare dentro? La storia della Toscana, delle citta' piu' o meno piccole (ho trovato anche la mia!:), vecchie mappe, illustrazioni colorate che mostrano la vita quotidiana  in Toscana ...

modę ...
moda ...

kwiaciarki na uliczce we Florencji ...
fioristi sulla strada a Firenze ...

pracę we włoskiej kuchni (niewiele się zmieniło;)) ...
lavoro in una cucina italiana (non e' cambiato tanto;)) ...

Za każdym razem gdy spoglądam na tę księgę, widzę pięknych ludzi, słyszę odgłosy miast, czuję zapachy toskańskiej ziemi. Bo to nie tylko książka, ale sama magia ...

Ogni volta che apro questo libro, vedo bellissime persone, sento i rumori delle citta', sento i profumi della terra toscana. Perche' non e' solo un libro, e' una magia ...

:*

2 comments:

  1. Piękna książka a ilustracja kwiaciarek bajkowa. W codziennym życiu rzadko spotykamy takie magiczne egzemplarze. Pozdrawiam

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) To prawda ... pozdrawiam serdecznie i dziękuję za wizytę oraz komentarz :*

      Delete